Worklandia-känslan

Välkomnande, trevligt och gemytligt
NBF i Mariehamn

Worklandia för samman företagare och distansjobbare och tillsammans skapar vi en inspirerande och utvecklande miljö.

Vår historia

Worklandia grundades 2019 av delägarna Susanne Olofsson och Harriet Bodö.

 

Harriet började sin företagarbana hösten 2018 och var då med i Business Lab. En utav de saker hon uppskattade med Business Lab var kontoret som hon delade med andra företagare. När tiden i Business Lab var över såg hon att det inte bara var hon som saknade gemenskapen på ett kontor och började fundera över möjligheten att skapa en kontorsplats för företagare som är mycket mera än endast ett kontor.

 

Susanne har genom sitt tidigare jobb träffat många företagare och blivande företagare och märkt att det finns ett stort behov av gemenskap och nätverkande bland (nya) företagare. Många saknar ett naturligt kontaktnät till andra företagare och en bra kontorsmiljö.

 

Harriet och Susanne lärde känna varandra när de båda var aktiva inom juniorhandelskammaren på Åland (JCI Mariehamn), de har suttit i styrelsen tillsammans samt varit aktiva i många olika projekt (både lokalt och nationellt). Bland annat där lärde de sig vikten av nätverk – både lokalt och på annan ort.  

 

Foto Malin Ehn

Harriet föreslog sedan att de skulle börja jobba med idén tillsammans och utformningen av affärsidén och lokaljakten började på hösten 2018. Namnet Worklandia kom Susanne på, det är en kombination av Work (jobb) och alandia (Åland) som bildade Worklandia Ab.

 

I augusti 2019 slogs dörrarna till Worklandia upp på Östra Esplanadgatan 7 i Mariehamn och där har vi fortfarande vårt kontor och mötesplats. Worklandia har från första början varit mera än ett kontorshotell. Det är en gemenskap, inte bara för företagare utan även för distansjobbare. Medlemmar kan välja två olika alternativ för sitt medlemskap – hyra kontor i Worklandias lokaler eller delta i våra aktiviteter utan att ha en egen kontorsplats. Det beror på vilket behov man har av kontorslokaler. 

 

Under hösten 2022 ändras Worklandia-konceptet till att fokusera på co-working, uthyrning av kontor och konferensrum samt kompetensutveckling för företagare.

 

Låter det intressant? Välkommen att höra av dig så berättar vi gärna mera. 

Susanne Olofsson

Att driva företag handlar mycket om att våga – våga ta risker, våga testa nya saker, våga ta kontakt och våga leva i det osäkra. Jag är fascinerad och intresserad av företagande, att se en idé växa till ett företag och samtidigt se personen bakom företaget växa i samma takt är en fantastisk resa. 
Entreprenörskap är ett stort intresse för mig, både när det gäller teori och praktik. Teorin kommer från en utbildning inom entreprenörskap och företagsledning, vid Hanken i Helsingfors, och av att aktivt följa med vad som händer i branschen.
Praktiken från att ha jobbet som företagsrådgivare under flera år och det egna företagandet; som består av Herrö stugor och Worklandia Ab.
Jag är ständigt på jakt efter ny kunskap och tvekar inte att testa nya idéer för att se vad som ger resultat och fungerar i praktiken.  Att tänka kreativt, komma upp med idéer och våga testa nya lösningar, gärna digitala, är något som jag ofta och gärna gör.

Harriet Bodö

Harriet Bodö har lång erfarenhet av ledarskap, organisationsutveckling, internationalisering och affärsutveckling i internationella organisationer med virtuella team. 
Harriet Bodö jobbar idag som ledarskapscoach och teamcoach. Hon utbildar och föreläser inom ledarskap, självledarskap och distansarbete. Harriet är Diplomerad ICF Coach. Hon är även certifierad handledare för verktygen EASI och SDI (Strength Deployment Inventory)
Agila arbetsmetoder, Scrum, Incident Management och LEAN är arbetsmetoder Harriet Bodö jobbat med sedan 2009, hon har även implementerat dessa arbetsmetoder i internationella team och mindre organisationer. Kundservice, kundvård och kundfeedback är områden Harriet har stor kunskap inom tack vare tidigare arbeten som Head of Customer Support, Team Leader och utbildare inom contact center.