God fortsättning på det nya året! Hoppas du haft lite ledigt under jul- och nyårshelgen.

Vad behöver du för att komma igång med jobbvardagen? Känns det svårt och utmanande att komma in i rutinerna igen?

Struktur brukar vara bra för att komma igång med vardagen. Fundera gärna på vilka rutiner du behöver för att må bra.

Även om det är skönt med sena kvällar och slöa morgnar så brukar produktiviteten och måendet inte vara på topp av det – i längden.

För att få struktur på vardagen efter ledigheten kan du testa följande saker:

– Veckoplanering varje söndag inför kommande vecka. Gärna med en fysisk kalender och / eller anteckningsblock framför dig.
– Daglig planering för varje jobbdag med de tre viktigaste punkterna listade högst upp på planeringen (obs! max 3 saker annars blir det för många saker och du blir ofokuserad).
– Effektivt jobb på förmiddagarna och administration på eftermiddagarna (eller tvärtom beroende på om du är en morgon- eller kvällsperson).
– Har gjort lista; stanna upp och reflektera över allt som du faktiskt fått gjort under dagen och under veckan. Klappa dig själv på axeln och var nöjd med vad du åstadkommit.

I augusti frågade vi på våra sociala medier om tips från våra följare gällande att komma igång efter ledighet, detta var tipsen vi fick:

🍏 Stabil blodsockernivå
🧠 Utvilad hjärna
📅 Tidsplanering
⬆️ Tydlig plan på vad som ska göras
🥛 Stort vattenglas på bordet håller fokus
✔️ Listor att boka av
🗺️ Planera
🍅 Pomodoro
3️⃣ Dagens 3 viktigaste
🗓️ Planera in när du ska jobba
📴 Stäng av mobilen
⏱️ Bestäm vad som är viktigast och börja med det.

Lycka till med rutinerna!